logo

Start för övning till frågesporten ”Vad? Var? När?” i Malmö

Skruv kommer att förbereda lag för att delta i frågesporten Vad? Var? När?.

Rum 301, Studiefrämjandet, Ystadsgatan 53, Malmö
Tisdag 6 februari 2024 kl 18.30–20.15

Vi öppnar en studiecirkel för att öva inför frågesporten Vad? Var? När?. Cirkeln leds av Ekaterina Fedyakova. Till att börja med planerar vi att träffas 10 gånger, på tisdagar.

Språk: ryska.

Medlemsaktivitet

Studiecirkeln är öppen för alla medlemmar i Skruv. Som gäst är du välkommen att vara med en gång utan kostnad. Vill du delta fler gånger, förutsätter vi att du löser medlemskap. Tillsammans kan vi skapa ännu fler och bättre aktiviteter!

Om Vad? Var? När?

Vad? Var? När? är en frågesport, ett intellektuellt spel, med ursprung i Sovjetunionen. Den organiserades och hölls första gången 1975 i Moskva. Ursprungligen var det ett sällskapsspel, och senare blev det ett en populärt teveprogram.

Spelet hjälper till att lära sig att hantera information snabbare, att hitta fakta i tillgänglig kunskap och att bygga logiska samband. För barn och tonåringar är denna färdighet mycket användbar i skolan. (Cirkeln är öppen fr.o.m. 13 år.) Naturligtvis lär vi oss en hel del nya fakta under cirkelns gång, och på grund av att det sker i en känslomässig och aktiv situation kommer vi bättre ihåg sådana fakta.

Att spela i ett lag bidrar till att skapa mer förtroendefulla och nära relationer, så att man lär känna människor bättre och har lättare för att träffa nya.

Regler

Lag

Spelet involverar två sidor: å ena sidan ett lag med ”kunniga”, å andra sidan en värd och publik.

Frågor

Frågorna till spelet ställs av publiken. De förseglas i kuvert och väljs ut slumpmässigt.

Diskussion och svar

Experterna får en viss tid på sig (oftast en minut) att diskutera frågan och lämna ett svar.

Bedömning av svaren

Om svaret är rätt får ”de kunniga” en poäng. Om inte, får publiken poängen.

Frågor i Vad? Var? När?

Frågorna kan vara skiftande och täcka ett brett spektrum av ämnen:

1. Allmänbildning:
Frågorna kan handla om historia, geografi, vetenskap, litteratur, konst, musik etc.

2. Logiska uppgifter:
Ofta kräver frågorna logiskt tänkande, inte bara kunskaper.

3. Aktuella ämnen:
Frågorna kan handla om aktuella händelser, populärkultur och aktuella trender.

4. Specialämnen:
Ibland kan frågorna vara mycket specifika och handla om ett visst kunskapsområde eller ovanliga fakta.

5. Interaktiva frågor:
I vissa fall kan frågorna kräva fysisk interaktion med objekt eller att man utför vissa handlingar för att få ett svar. Spelet kräver inte bara faktakunskaper, utan också förmågan att analysera information, dra logiska slutsatser och arbeta i grupp för att hitta rätt svar. Detta gör spelet särskilt roligt och intellektuellt stimulerande.

Det här är ett arrangemang av Skruv i samarbete med Studiefrämjandet.

Idé och genomförande: Ekaterina Fedyakova.

Planering: Ekaterina Fedyakova, Niklas Bönnemark.

Lokal tillhandahålls av: Studiefrämjandet.

Rysk text i inbjudan: Ekaterina Fedyakova.

Svensk översättning av inbjudan: Niklas Bönnemark.

Redigering av inbjudan och marknadsföring: Niklas Bönnemark, Ekaterina Fedyakova.


I samarbete med

Логотип Studiefrämjandet
sex personer som sitter vid ett bord och diskuterar något
En grupp människor som spelar Vad? Var? När? Illustration: DALL-E (AI).