Studiefrämjandet, Falkgatan 7, Göteborg
Lördag 30 november 2024 kl 16.00
rågesporten anordnas av föreningen Jazzik Mira (”Parus Mira” på Facebook) i Göteborg. Arrangörerna har förberett fascinerande frågor, spännande tävlingar, fika och musikunderhållning. Och för barnen finns det en lekhörna. Programvärden kommer att ge detta traditionsrika spel sin unika atmosfär.
Språk: ryska.
Efter frågesporten diskuterar Parus Mira och Skruv vidare samarbete och administrativa frågor.
Medlemsaktivitet
Det är öppet för alla medlemmar i Skruv att vara med i Skruvs lag. Att lösa medlemskap går lätt via den här länken. Tillsammans kan vi skapa ännu fler och bättre aktiviteter!
Om Vad? Var? När?
Vad? Var? När? är en frågesport, ett intellektuellt spel, med ursprung i Sovjetunionen. Den organiserades och hölls första gången 1975 i Moskva.
Frågesporten startade som ett teveprogram. Baserat på tevespelet dök sportversionen av spelet ”Vad? Var? När?” officiellt upp i augusti 1989 i Sovjetunionen efter IAC:s konstituerande kongress i Mariupol, men liknande regler hade använts sedan slutet av 1983 i klubben Erudit i Odessa.
Spelet kräver inte bara faktakunskaper, utan också förmågan att analysera information, dra logiska slutsatser och arbeta i grupp för att hitta rätt svar. Detta gör spelet särskilt roligt och intellektuellt stimulerande.
Frågor i Vad? Var? När?
Frågorna kan vara skiftande och täcka ett brett spektrum av ämnen:
1. Allmänbildning:
Frågorna kan handla om historia, geografi, vetenskap, litteratur, konst, musik etc.
2. Logiska uppgifter:
Ofta kräver frågorna logiskt tänkande, inte bara kunskaper.
3. Aktuella ämnen:
Frågorna kan handla om aktuella händelser, populärkultur och aktuella trender.
4. Specialämnen:
Ibland kan frågorna vara mycket specifika och handla om ett visst kunskapsområde eller ovanliga fakta.
5. Interaktiva frågor:
I vissa fall kan frågorna kräva fysisk interaktion med objekt eller att man utför vissa handlingar för att få ett svar. Spelet kräver inte bara faktakunskaper, utan också förmågan att analysera information, dra logiska slutsatser och arbeta i grupp för att hitta rätt svar. Detta gör spelet särskilt roligt och intellektuellt stimulerande.
Från Skruv deltog i ett av lagen föreningens ordförande Niklas Bönnemark.