Turning Torso, Lilla Varvsgatan 14, Malmö
Söndag 23 november 2008 kl 12.00-15.00
Program
Vi träffas vid ingången till byggnaden (Lilla Varvsgatan 14) söndagen den 23 november mellan kl 12.00 och 12.15. Vi visas runt på några av våningarna och samlas sedan i ett konferensrum för att äta en lunchsmörgås och lyssna på Elin Jönsson som samtalar med Gunnel Arbin-Sjöberg om sin bok ”Konsten att dölja en massaker: En resa bakom sidenridån” och svarar på frågor om Centralasien i allmänhet och Uzbekistan i synnerhet. Boken kommer att finnas till försäljning till ett reducerat pris. Besöket i Turning Torso beräknas vara slut ca 14.30-15.00.
Anmälan
Obs! Föranmälan krävs! Anmälan görs genom att du betalar in avgiften på Skruvs bankgiro nr 5309-6723 senast den 20 november. Ange ”Torso” och namnet på deltagaren/deltagarna.
Avgiften är 120 kr för medlemmar, 150 kr för icke-medlemmar. I avgiften ingår rundvisning, lunch och författarträff.
Det går bra att lösa medlemskap samtidigt genom att sätta in ytterligare 200 kr på samma bankgirokonto (100 kr för heltidsstuderande, pensionär eller familjemedlem).
Om Turning Torso och Elin Jönsson
Turning Torso är 54 våningar (190 meter) högt och innehåller 150 lägenheter och 4 200 kvadratmeter kontorsyta. Byggnaden är Europas högsta bostadshus, är sprungen ur en skulptur och uppbyggd av kuber som vrider sig mot vattnet och omvärlden.
Elin Jönsson är född 1973, bosatt i Malmö och medlem i Skruv. Hon har arbetat som frilansjournalist i Moskva för Sveriges Radio och SVT. Hennes bok ”Konsten att dölja en massaker: En resa bakom sidenridån” kom ut i september 2008 och kallades i Dagens Nyheter ”ett imponerande stycke journalistik”, i Expressen ”en journalistisk triumf” osv. I denna personliga reportagebok tecknar Elin en ingående bild av regimen i den f.d. sovjetrepubliken Uzbekistan och dess försök att dölja sanningen bakom anklagelser om islamistisk terrorism. Samtidigt är boken ett vittnesbörd om motståndsvilja och mod, också när skräcken vilar tung över ett samhälle.
Elin har även gjort filmen Long Distance Love om en kirgizisk gästarbetare i Moskva. Elins perspektiv liknar Åsne Seierstads: Hon ställer alltid den enskilda människan i centrum när hon beskriver stora händelser eller samhällsförändringar.