Kolokoltjik

Om Skruvs ryska barnverksamhet 2019 (till verksamhetsberättelsen)

Text: Marina Pavlova Kjems, tf verksamhetsledare.

Under 2019 deltog ungefär 100 barn i åldern ett till fjorton år i Skruvs barnverksamhet, indelade i åtta huvudgrupper på våren och i tio på hösten. Tillvalen fortsatte i full utsträckning: 2 danscirklar, 5 matematikcirklar, en cirkel i skapande verksamhet, en videocirkel och lektioner i rysk etnokulturell fostran. För de yngre barnen i skolåldern startades cirkeln Omvärldskunskap. I grupperna med de äldre skolbarnen undervisas det om rysk grammatik och litteratur. På höstterminen kompletterades grundblocket för de äldsta skolbarnen med NO (naturorienterande ämnen).

Året bestod av 30 skolveckor, 810 studietimmar.

Förutom de schemalagda lektionerna hölls traditionsenligt flera etnokulturella aktiviteter för barnen och deras föräldrar: högtider med teaterföreställningar, lekar och framträdanden av barnen och de vuxna, temalektioner och utflykter.

Den 10 mars ordnades vårhögtid på barnverksamheten. Och högtiden avslutades med fika med traditionella pannkakor och en riktig samovar.

Den 17 mars deltog eleverna i grupperna för de äldsta skolgrupperna i Lukomórje, en internationell tävling i ryska. Två av våra elever nådde finalen, och en av dem tog andra plats i sin åldersgrupp.

Den 7 april hölls ett numera traditionellt öppet hus på vår verksamhet. Föräldrarna kunde delta på sina barns lektioner, och gäster utifrån kunde se hur vår verksamhet har det och vad som händer på lektionerna. De vuxna tillsammans med barnen spelade olika pedagogiska spel, sjöng sånger och gjorde roliga små hantverk. Till glädje för barnen och deras föräldrar ordnades en fotohörna i form av en Instagramram. En erfaren fotograf tog bilder, och lärarna hjälpte barnen och föräldrarna att komma in i rätt skepnad. Och så gick det naturligtvis inte att undvika traditionell tebjudning vid samovaren.

Den 14 april deltog barn från grupperna i skolåldern i master class Pýsanky i samband med påskfirandet.

Den 5 maj hade vi en temalektion,”För att minnas”, om andra världskriget och hur det berörde våra elevers familjer.

Vid läsårets sista högtiden den 19 maj åkte vi på en fascinerande resa. Varje grupp förberedde traditionellt varsitt framträdande.

Vårt elfte läsår började den 1 september med läsårsinringning, återigen på Ystadsgatan 53.

Den 8 december gästspelade skådespelare från den statligt finansierade barnmusikteatern Expromt i Moskva på vår barnverksamhet. Gästerna presenterade för vår publik en nyårsshow för hela familjen baserad på sagan om Katten i stövlar med Farfar Frost och Snöflickan, med interaktiv handling, sånger, danser och ringlekar.

Under 2019 fortsatte det administrativa arbetet med att fortbilda pedagogerna. Vi genomförde fyra pedagogiska möten för personalen, som vart och ett ägnades åt aktuella metodikfrågor när det gäller ryskundervisningen.

Ledarna på verksamheten deltog också i olika webbseminarier och online-konferenser, samt i det andra Wienforumet för ryska lärare.

Festivaler

Barndansgruppen på Skruvs ryska barnverksamhet är sedan flera år verksamhetens visitkort.

I maj deltog dansgrupperna återigen i festivalen ”Vi är unga!” i Lund, och den 31 augusti och 1 september 2019 deltog de äldsta barnen på barnverksamheten i den internationella festivalen för barn- och ungdomskreativitet, Chansen, som anordnades i Köpenhamn. I år var det tredje gången som även den yngre dansgruppen deltog, och våra kortfilmer deltog i kategorin Filmchansen. Resultatet blev att vi kammade hem första och andra plats i danskategorin och ett diplom i kategorin Filmchansen.

Utflykter

I år hölls ryskspråkiga utflykter för barnen på verksamheten och andra intresserade: quest och studiebesök på fregatten Sjtandard och på vikingaskeppet Zmej Gorynytj. Under resan till Chance Festival besökte vi planetariet.

10 februari 2019:

31 mars-12 maj 2019:

Start 20 oktober 2019:

gruppfoto
Barn och pedagoger från Skruvs ryska barnverksamhet på festivalen Chansen i Köpenhamn 1 september 2019. Foto: Niklas Bönnemark.